Reuters: U Číny zakotvil další tanker s LNG ze sankcionovaného ruského terminálu
V přístavu Pej-chaj na jihu Číny zakotvil další tanker s nákladem zkapalněného zemního plynu (LNG) z ruského terminálu Arctic LNG 2. Pokud zahájí vykládku, bude to už sedmý náklad LNG z projektu, na který se kvůli ruské vojenské invazi na Ukrajinu vztahují západní sankce. S odkazem na data o pohybu lodí podle služby Kpler a firmy LSEG to dnes uvedla agentura Reuters. Rusko dál vyváží i značné objemy ropy, i když americký prezident Donald Trump se snaží státy přesvědčit, aby ropu a plyn z Ruska nenakupovaly.

Tanker Arctic Vostok 30. srpna vyzvednul zkapalněný zemní plyn ze skladovacího zařízení na Kamčatce a pak zamířil k terminálu Pej-chaj v jihočínské autonomní oblasti Kuang-si, uvádí Kpler. Data společnosti LSEG ukazují, že tanker naložil zkapalněný plyn 6. září.
Skladovací zařízení přijímalo pouze náklad z projektu Arctic LNG 2, který se nachází na ruském Dálném východě. V databázi přepravních aktivit Equasis je uvedeno, že obchodním správcem tankeru je společnost SMP Techmanagement, zatímco registrovaným vlastníkem je firma Lule One Services. Agentura Reuters nenašla žádné kontaktní informace na registrovaného vlastníka ani na správce. Provozovatelem terminálu Pej-chaj je společnost PipeChina, která na žádost o komentář bezprostředně nereagovala.
Z projektu Arctic LNG 2, který z 60 procent vlastní ruská společnost Novatek, se zkapalněný zemní plyn začal navzdory sankcím vyvážet v loňském roce. Náklad se dodává do dvou skladovacích zařízení v Rusku a do terminálu Pej-chaj v Číně.
Poslední dva náklady z terminálu Arctic LNG 2, který je na Gydském poloostrově v arktické části Ruska, v současné době plují na východ po severní námořní trase na tankerech Christophe De Margerie a Voskhod LNG.
Další sankcionovaný tanker La Perouse, který také naložil 150.000 metrů krychlových LNG ze sankcionovaného projektu, plul na jih kolem Evropy, Afriky a přes Indický oceán a nyní směřuje k Bengálskému zálivu, uvádějí data LSEG a Kpler. Další sankcionovaný tanker s názvem Arctic Metagaz, který přepravuje náklad z terminálu Arctic LNG 2, se teď nachází také poblíž čínského terminálu Pej-chaj. Podle dat Kpler vyzvedl 17. července náklad z plovoucího skladovacího zařízení v Murmansku v severozápadním Rusku. Toto skladovací zařízení také přijímalo pouze náklad z projektu Arctic LNG 2.
Západní státy v čele s Evropskou unií začaly zavádět různé ekonomické sankce na Rusko po jeho vojenské invazi na Ukrajinu z února 2022, aby Moskvě zkomplikovaly financování války na Ukrajině. Rusko ale dál čile obchoduje s velkými zeměmi, jako je Indie a Čína, ale i s některými státy v Latinské Americe i jinde. Společnost Kpler v létě uvedla, že loni nakupovaly zkapalněný zemní plyn z Ruska i členské země EU, nejvíce Francie, Španělsko, Belgie a Nizozemsko.
Maďarsko a Slovensko pak dál nakupují ruskou ropu. Evropská unie se snaží tyto nákupy zredukovat a později zcela ukončit. Americký prezident Trump nedávno vyzval země Severoatlantické aliance, aby nekupovaly ropu a plyn z Ruska. Spojené státy vývoz LNG do EU po začátku války na Ukrajině výrazně zvýšily, a z velké části tak nahradily ruský plyn, který EU odmítla.
Agentura Bloomberg dnes informovala, že Rusko dál ve velkých objemech prodává i ropu. Za poslední čtyři týdny do 28. září se objemy suroviny přepravované po moři držely blízko maxima za 16 měsíců, v průměru opouštěly ruské přístavy lodě s nákladem 3,62 milionu barelů ropy denně.
Ruskou ropu hodně nakupuje například i Turecko nebo Indie, která tak odolává Trumpově tlaku. Indičtí představitelé vládě ve Washingtonu sdělili, že výrazné snížení dovozu ruské ropy by vedlo k tomu, že Indie by musela výpadek nahradit dovozem z Íránu a Venezuely, tedy ze zemí, na které se rovněž vztahují sankce.
Čína, která je největším odběratelem ruské ropy, už dala najevo, že má zájem spolupráci s Ruskem v energetické oblasti ještě upevnit. Ministerstvo obchodu v Pekingu uvedlo, že Čína bude hájit své zájmy, přestože Spojené státy vyzvaly skupinu ekonomicky vyspělých zemí G7, aby její členské země dovoz z Číny zatížily až 100procentním clem. Trump tak chce Čínu trestat za to, že Peking nehodlá spolupracovat a nemá v úmyslu začít na Rusko vyvíjet ekonomický tlak.
V Evropě vnitrozemské státy Maďarsko a Slovensko pokračující nákupy ruské ropy zdůvodňují tím, že zastavení dovozu ropy potrubím by v případě Maďarska okamžitě vedlo k hospodářskému propadu asi o čtyři procenta, zatímco Slovensko argumentuje hlavně technickými problémy, píše Bloomberg. Trumpovi se zatím nedaří přesvědčit ani tureckého prezidenta, protože Turecko dál dováží asi 300.000 barelů ruské ropy denně.
Súvisiace články
Skupina OPEC+ podle zdrojů zvažuje od listopadu výrazné zvýšení těžby ropy
Skupina OPEC+ na svém nedělním zasedání zřejmě zváží výrazně vyšší zvýšení těžby ropy od listopadu. Podle dvou informovaných zdroj…
Ak sa bude tlačiť na hĺbkovú obnovu budov, veľa renovácií sa nezrealizuje, myslí si distribútor plynu
Podobne ako iné energetické, či priemyselné podniky, aj slovenský distribútor plynu považuje za hlavnú výzvu energetickú transform…
Jeseň bude rozhodujúca pre priemysel, vláda môže posilniť slovenské podniky
Európa bude najbližšie týždne rokovať o pravidlách, ktoré ovplyvnia jej priemysel na celé desaťročie. V tejto hre o stovky miliárd…
ERÚ vydal nové cenové výměry, mají motivovat k využití nových technologií
Energetický regulační úřad (ERÚ) vydal nové cenové výměry, které budou platit od roku 2026. V teplárenství mají mimo jiné motivova…
Odklepnuto. V návrhu rozpočtu na rok 2026 si nejvíc polepšila doprava
Vláda jednomyslně schválila návrh státního rozpočtu na příští rok. Příjmy i výdaje proti prvnímu návrhu ministerstva financí zvýši…
Kalendár akcií
Agregace a flexibilita 2025
Podniková ekologie a udržitelnost
Energetika kolem nás 2025
Energofórum 2025
ENERGY-HUB je moderná nezávislá platforma pre priebežné zdieľanie spravodajstva a analytických článkov z energetického sektora. V rámci nášho portfólia ponúkame monitoring českej, slovenskej aj zahraničnej tlače.