Dohodu o cenách čínských elektromobilů zřejmě nelze očekávat do konce října
Jednání Evropské unie s Pekingem o minimálních dovozních cenách, která mají odvrátit dodatečná cla EU na elektromobily vyráběné v Číně, jsou obrovskou výzvou, protože automobily jsou složité výrobky a nabídky musí být přiměřené a vymahatelné. Jen těžko tak lze očekávat, že by dohoda o cenách byla uzavřena do konce října, tedy před zavedením cel. Agentuře Reuters to dnes řekl jeden z vysokých úředníků EU.

"Nevylučuji to, ale zdá se, že je velmi, velmi obtížné dosáhnout dohody do konce října kvůli velmi složitým a obtížně řešitelným otázkám," řekl úředník. Jednání mohou být prodloužena. Úředník dodal, že je to náročný úkol, protože jednání o minimální ceně se dosud týkala spíše homogenních komodit, než složitých výrobků, jako jsou automobily s mnoha různými prodejními kanály.
Evropská komise obdržela nabídky minimálních cen od Čínské obchodní komory, které zahrnuje několik výrobců elektromobilů, a od řady různých individuálních vývozců, řekl úředník.
Čína v sobotu vyzvala EU, aby nevedla samostatná jednání o cenách elektromobilů vyrobených v Číně a prodávaných v unii. Varovala, že by to otřáslo základy dvoustranných celních jednání.
EU uvedla, že jakákoliv dohoda o minimálních dovozních cenách musí být v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Musí být také přiměřená, aby vykompenzovala škody způsobené subvencemi, musí být vymahatelná a musí být možné ji kontrolovat.
Úředník EU upozornil, že by jednotná cena vzhledem k různým typům vozidel nefungovala. Minimální cena musí být pro různé výrobce různá, v závislosti na hodnotě prodeje a na tom, zda dostávají subvence. Současná navrhovaná dodatečná cla od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC odrážejí výpočet EK, který zohledňuje dotace, které firmy obdržely.
EK má rovněž na paměti zkušenosti z doby před zhruba deseti lety, kdy clo na čínské solární panely nahradil závazek minimální ceny. Jedním z nedostatků však bylo rozšířené obcházení tohoto opatření, upozornil úředník. Čína má nyní na fotovoltaickém trhu EU podíl více než 90 procent.
Súvisiace články
Trump sa stretol s Erdoganom, vyzval ho, aby prestal nakupovať ruskú ropu. Na revanš mu sľubuje i zrušenie sankcií
Americký prezident Donald Trump vo štvrtok v Oválnej pracovni Bieleho domu vyzval tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana, ab…
Ceny ropy mírně klesají, sestoupily ze středečního sedmitýdenního maxima
Ceny ropy dnes mírně klesají, sestoupily tak ze středečního sedmitýdenního maxima. Někteří investoři si vybírali zisky v reakci na…
Německo drtí rekordní vlna insolvencí. Dusí i giganta, který v Česku vyrábí zámky do aut
Jeden z největších světových výrobců zámků do aut čelí vážným potížím. Německá divize skupiny Kiekert, která zaměstnává tisíce lid…
Senát odmítl návrh snížit v EU emise CO2 o 90 procent do roku 2040
Senát odmítl návrh Evropské komise snížit do roku 2040 emise oxidu uhličitého o 90 procent proti úrovni roku 1990. Nepokládá to za…
Jaký bude dopad povolenek na domácnosti? Nejvíc zaplatí chudý venkov
Někomu vzrostou životní náklady až o 30 tisíc korun ročně, jiný změnu ani nezaznamená. Takový bude podle analýzy společnosti XTB d…
Kalendár akcií
Agregace a flexibilita 2025
Podniková ekologie a udržitelnost
Energetika kolem nás 2025
Energofórum 2025
ENERGY-HUB je moderná nezávislá platforma pre priebežné zdieľanie spravodajstva a analytických článkov z energetického sektora. V rámci nášho portfólia ponúkame monitoring českej, slovenskej aj zahraničnej tlače.